A Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata a hazai partnere a májusban zajló Európai Solar Days nemzetközi kampánynak (www.solardays.eu). Május 5 és 12 között minden évben arra ösztönzik az önkormányzati, a magán és a civil szektort, hogy szervezzenek napenergiát népszerűsítő rendezvényeket hazánkban. Célunk, hogy egy hét alatt több tucat akcióra, előadásra, bemutatóra kerüljön sor, így buzdítva egyre több embert a napenergia, mint kimeríthetetlen energiaforrás használatára.
Miért fontos felhívni a figyelmet a napenergiára? Mert ezt az energiaforrást jelenleg alig használjuk ki, pedig kétségtelenül számos kedvező tényező szól alkalmazása mellett: mindenki számára könnyen elérhető, tiszta, környezetkímélő energiaforrás. Még sok millió évig rendelkezésre fog állni. Kíméli a nyersanyagkészletet, kedvezően hat a helyi gazdaságra. Nem kell szállítani, hozzájutásához nem kell költséges közműhálózat, átalakítási, felhasználási költségei minimálisak
A kampány nem szab kereteket: bármilyen rendezvény, esemény megszervezésre sor kerülhet, amely megfelel a kampány célkitűzésének. Világos ugyanis, hogy a napenergia hasznosítással kapcsolatos ismeretek hiánya jelenti a legnagyobb akadályt az érdeklődők számára. Éppen ezért elsősorban ismereteket nyújtó szemléletformáló programok alkotják a gerincét a kampánynak, mely révén az átlagemberekhez közelebb „hozzák a Napot” azaz napenergia hasznosításról szóló információkat. Sokan nem tudják még, hogyan nyerhető energia a napcellák, napkollektorok, légkollektorok révén. S, ha választani lehet, vajon a sík, a vákuumcsöves, vagy a tartály kollektor a megfelelő?
Azonban a környezeti tanácsadók
buzdítására technológiák, pályázati lehetőségek mellett a háztartásban már
könnyebben és olcsóbban elérhető eszközök, játékok bemutatására, kreatív
kézműves foglalkozásokra is lesz példa, legalábbis ez derül ki a www.naposnapok.hu honlap
rendezvényregisztrációjából:
Nyíregyházán a
kampány keretében az E-misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület
a PCAS Állati Fesztiválján vesz részt, napenergiával kapcsolatos játékokkal,
információs kiadványokkal.
A rendezvény időpontja:
2012. május 13. – 13:00
Helyszíne: Nyíregyháza,
Bújtosi-tó
Budapest,
2012. május 10.
Üdvözlettel:
F. Nagy Zsuzsanna és Tömöri László
KÖTHÁLÓ elnök és elnökségi tag
European Solar Days
A European
Solar Days a napenergia és az elektromos energia
környezettudatos hasznosítását bemutató felvilágosító kampány, mely 2002-ben
indult el Ausztriából a „Tag der Sonne” rendezvénnyel. Hamarosan nemzetközi
rendezvénnyé nőtte ki magát több ezer helyi szervező részvételével, köztük a
napenergia berendezéseket gyártókkal, az iskolákkal és a helyi hatóságokkal. Az
első nagyszabású Solar Days-t 2008. májusában 4000 különféle eseménnyel
ünnepelték 13 európai országban. 2009-ben 15 ország félmillió állampolgára,
4500 civil szervezete több mint 7400 tematikus rendezvénnyel vett részt a
kampányban. A jelenlegi törekvés az, hogy 2013-ra 21 ország részvételével
kiterjesszék a projektet egész Európára. A kampány harmadik felvonásának
megvalósításában az alábbi országok vesznek részt: Ausztria, Belgium,
Csehország, Dánia, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Németország,
Magyarország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc,
Svédország, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia.
A European
Solar Days célja egy egész Európára kiterjedő figyelemfelkeltő
és szemléletformáló kampány szervezése az “intelligens” energiahasználat
népszerűsítéséért. Elsősorban a napenergia szélesebb körű használatának
elterjesztése érdekében a fűtés és a hűtés területén. A kampány annál
eredményesebb lesz, minél szélesebb körben sikerül terjeszteni az üzenetét.
Ehhez pedig nélkülözhetetlen, hogy minél több esemény megszervezésére kerüljön
sor és minél többet szerepeljen a médiában is. Mindez nagyban hozzájárulhat
ahhoz, hogy az Európai Unió elérje a 20%-os megújuló energiára vonatkozó
célkitűzését 2020-ig.
2010-ben a Környezeti
Tanácsadó Irodák Hálózata (Kötháló) is csatlakozott a
kampányhoz egy három éves projekt keretében. A Kötháló a „NAPOS napok” projektje során
összesen 120 rendezvény megvalósítását tűzte ki célul a három év alatt,
melyeken körülbelül 1200-1600 fő részvételére számítunk. Emellett vállaltuk,
hogy a három év alatt 30 találkozót szervezünk a helyi döntéshozókkal. A
kampány során minimum egy országos és két helyi média partnerrel kívánunk
együttműködni. A tervezett média megjelenéseink száma körülbelül 60 alkalom.
Minden bizonnyal az eredmények ennél jóval magasabbak lesznek.
Hálózatunk 18 tagszervezettel rendelkezik, így az ország minden
részében elérhetők vagyunk. A kitűzött céljainkat tagszervezeteink
közreműködésével kívánjuk elérni. Tagszervezeteink közreműködésével, kiadványok
megjelentetésével, illetve rendezvények szervezésével arra kívánjuk buzdítani
az oktatási intézményeket, szakmai szervezeteket, helyi döntéshozókat, hogy ők
maguk is csatlakozzanak a „NAPOS napok”
rendezvénysorozathoz, és szervezzenek előadásokat, akciókat, bemutatókat,
valamint terjesszék a kampány üzenetét.
